3 Paragrafen

3.4 Bedrijfsvoering

HRM

Inhuur
Uitgangspunt van het college is dat de werkzaamheden zoveel als mogelijk door het eigen personeel worden gedaan. Dit draagt bij aan een robuuste organisatie die interessant werk heeft, ontplooiingskansen biedt aan het personeel en de diensten en producten levert tegen zo laag mogelijke kosten. Dit uitgangspunt stond in 2019 onder druk door de economische hoogconjunctuur. De arbeidsmarkt is voor een aantal functies zeer krap. Navraag naar de motieven voor inhuur in 2019 wijst uit dat een substantieel deel van de inhuurkosten voortkomt uit de arbeidsmarktproblematiek.

Onderstaande tabel brengt de totale kosten van inhuur over 2019 in beeld. Ter vergelijking zijn de kolommen prognose uit de tweede tijdvak 2019 en de rekeningcijfers van 2017 en 2018 opgenomen in onderstaande tabel (bedrag x € 1.000).

Rekening 2017

Rekening 2018

Prognose 2019

Rekening 2019

Inhuur

14.654

19.730

20.970

20.325

Loonsom

61.094

63.108

66.910

% van de loonsom

19%

24%

23%

De kosten voor inhuur zijn in 2019 gestabiliseerd. De kosten blijven iets achter bij de prognose, omdat minder uren zijn gemaakt dan geprognosticeerd. Het gemiddelde uurtarief is iets hoger dan in 2018.

Onderzoek naar de motieven voor inhuur van personeel heeft het volgende inzicht opgeleverd. De meeste inhuur vindt plaats op de afdelingen die te maken hebben met de grote stedelijke ontwikkelingsprojecten, projectmanagement en toezicht op de naleving van vergunningen. Daarnaast vindt veel inhuur plaats van ICT-expertise, waaronder het programma Digitale Transformatie. De kosten van inhuur voor deze werkzaamheden zijn opgenomen in onderstaande tabel (bedrag x € 1.000).

Afdelingen/ programma’s met meeste inhuur

Rekening 2017

Rekening 2018

Rekening 2019

Automatisering en informatiemanagement

831

2.195

2.619

Programma Digitaal Werken

1.853

2.646

380

Programma Digitaal Transformatie

-

-

881

Stedelijke Ontwikkeling

1.352

2.985

4.325

Veiligheid en Handhaving

2.604

3.872

3.578

Totaal

6.640

11.698

11.783

Motieven voor externe inhuur komen voort uit ‘piek, ziek en uniek’. Externe inhuur van personeel is nodig om pieken in het werk op te vangen, voor vervanging van ziekte- en ander verlof en als tijdelijk specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn. Daarnaast is de arbeidsmarkt voor een aantal functies zeer krap en is alleen tijdelijke externe inhuur mogelijk. Via een marktplaats werven we alle inhuur rechtmatig en voeren we contractbeheer uit.  

Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA)
Per 1 januari 2020 is de WNRA van kracht: 2019 was een voorbereidingsjaar daarvoor. Kern is dat de arbeidsverhouding tussen overheidswerkgever en werknemer gelijk geschakeld is met het privaatrecht. In 2019 zijn alle managers en HR adviseurs bijgeschoold in een gerichte sessie over de veranderingen die de WNRA voor hun werkpraktijk met zich meebrengt. Ook zijn de consequenties van de WNRA doorgevoerd in werkwijzen en systemen.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41