Bijlagen

6.2 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte

Inleiding

Op 10 juli 2019 is door de raad het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2019-2022 vastgesteld. In de Tweede Tijdvakrapportage hebben hierop nog een aantal wijzigingen plaatsgevonden.
Voor 2019 is een bedrag van in totaal € 9,3 miljoen in de bijgestelde begroting opgenomen voor de duurzame instandhouding van de openbare ruimte. Dit bedrag is verdeeld over drie taakvelden:
- 2.1 Verkeer en vervoer (wegen, verkeer, VRI en openbare verlichting) € 7,6 miljoen
- 5.7 Openbaar Groen (groen, water, spelen) € 0,8 miljoen
- 7.2 Riolering € 0,9 miljoen.
In onderstaande tabel staan de bijgestelde begrote uitgaven, de gerealiseerde uitgaven en de afwijkingen tussen beide vermeld. De kolom 'fasering' laat zien hoeveel er nog uitgevoerd moet worden, de kolom 'resultaat' laat gerealiseerde voor- en nadelen zien. Na het onderdeel Financiën wordt, waar nodig, een toelichting per onderdeel gegeven.

bedrag x € 1.000

Taakveld

Onderdeel

Begroot

Gerealiseerd

Verschil

Verschil betreft :

Fasering *

Resultaat

2.1

Wegen

5.363

3.688

1.675

1.484

191

Verkeer

1.293

1.319

-26

61

-87

VRI (verkeer)

401

222

179

143

36

Openbare verlichting

537

483

54

56

-2

2.1 Totaal

7.594

5.712

1.882

1.744

138

5.7

Groen

408

247

161

34

127

Water

150

0

150

150

0

Spelen

285

207

78

78

0

5.7 Totaal

843

454

389

262

127

7.2

Riolering

879

765

114

117

-3

* Uitvoering uitgesteld naar 2020 e.v.

Een aantal projecten is in 2019 uitgevoerd en afgerond. Voor een aantal projecten is een verplichting aangegaan, en is gestart met de voorbereiding tot uitvoering. Deze projecten lopen veelal over de jaargrens heen, wat betekent dat het voor deze projecten gereserveerde deel van het beschikbare budget wordt doorgezet naar 2020. Ook is van enkele projecten wel de voorbereiding gestart, maar zijn er nog geen kosten gemaakt. Enkele grote projecten zijn in 2019 gerealiseerd, waaronder de herinrichting van het Keizer Karelplein, de aanleg van de rotonde Keizer Karelweg-Lindenlaan-Kastanjelaan, de reconstructie van de buurt rond de Straat van Sicilië en het aanbrengen en verbreden van fietsstroken op diverse wegen. Op diverse locaties is groot onderhoud gepleegd aan asfaltverhardingen en bestratingen en op diverse locaties is de openbare verlichting vernieuwd. Er zijn twee verkeersregelinstallaties vervangen, inclusief wijzigingen van de inrichting ter plaatse en er is een deel van de bomen, plantvakken en gazons vervangen. Daarnaast heeft het reguliere onderhoud aan wegen, groen, verlichting, straatmeubilair en verkeersvoorzieningen doorgang gevonden.

De huidige begrotingssystematiek is erop gericht om op projectniveau voldoende budget beschikbaar te hebben voor te verwachten uitgaven, inclusief de financiële ruimte  om fluctuaties in de planning, onzekerheden en optredende risico's te kunnen opvangen. Ook moet worden voorkomen dat door onvoldoende budget een project stil komt te liggen of door onvoldoende gemeentelijke dekking de subsidiegever geen bijdrage in de kosten verstrekt. Vanwege de onzekerheid over deze externe projectbijdragen, zoals van de Vervoerregio, kunnen deze niet altijd al worden meegenomen in de projectbegrotingen. In 2019 is een nieuwe systematiek van kracht geworden met de mogelijkheid om tussen projectbudgetten te schuiven. Het effect hiervan is over 2019 nog niet merkbaar. De systematiek zal verder worden uitgewerkt en geëffectueerd in 2020.

2.1 Verkeer en vervoer

Onder dit taakveld vallen de deelprogramma's wegen, verkeer, verkeersregelinstallaties (VRI's), bruggen en openbare verlichting. Op het totale taakveld was € 7,6 miljoen begroot en is € 5,7 miljoen uitgegeven. Het verschil heeft betrekking op fasering (projecten lopen door naar 2020) en op een behaald positief resultaat.

Fasering projecten € 1.744.000

  • De grootste afwijking is te melden op het project Fietsroute museumspoorlijn (Zetterij-Noorddammerlaan). Een deel van het budget voor dit project was nog in 2019 begroot voor het geval dat alles mee zou zitten in de voorbereidingen en we in december konden starten. De situatie rond kabels en leidingen, inclusief het verkrijgen van de watervergunning, bleek echter toch te complex om dit te halen. Het werk wordt wel zoals eerder toegezegd in het voorjaar van 2020 afgerond. Het begrote budget van 2019 (per saldo € 865.000) schuift door naar en wordt toegevoegd aan het budget van 2020.
  • De bijdrage aan een nieuwe brug bij Groenelaan 3-5 (€ 80.000) schuift door naar 2020, omdat deze brug pas in 2020 wordt aangelegd.
  • € 107.000 minder uitgegeven aan het groot onderhoud asfalt . Enkele onderhoudswerken zijn doorgeschoven naar 2020 om deze te combineren met andere werken of omdat deze werkzaamheden zouden leiden tot bereikbaarheidsproblemen.
  • Het project fietsenstallingen bij R-nethaltes is door lange levertijden gespreid over 2019 en 2020 en het gedeelte van 2019 (stallingen bij het busstation) is voordeliger uitgevoerd dan begroot. Zo konden diverse rekken worden hergebruikt. Daardoor zal ook de bijdrage van de Vervoerregio omlaag gaan. Het restantbudget (zowel de uitgaven als de inkomsten) schuift vooralsnog door naar 2020, totdat het project klaar is en de eindafrekening en definitieve bijdrage van de Vervoerregio bekend zijn (€ 108.000 uitgaven en € 135.000 inkomsten).
  • In twee wijken ( Chirurgijn e.o. en Straat van Sicilië e.o. ) is een reconstructie gestart, waarbij riolering en verharding aangepast en vervangen worden. Door een lichte vertraging is sprake van fasering van het budget naar 2020. De Straat van Sicilië is nagenoeg klaar. In 2019 is op het taakveld wegen voor deze twee projecten € 137.000 minder uitgegeven dan begroot. In 2020 worden beide projecten afgerond en wordt een toelichting gegeven op het resultaat.
  • € 125.000 lagere bijdrage aan het provinciale project Amstelbrug in 2019 dan begroot door de bekende vertragingen aan dit project. Daarnaast worden de gemeentelijke bijdragen opnieuw tegen het licht gehouden in 2020. Het restant van de reservering voor de bijdrage aan dit project schuift vooralsnog door naar 2020.
  • Voor de openbare verlichting moet een nieuw schakelsysteem worden aangeschaft. Het systeem is besteld maar wordt pas begin 2020 geleverd en geïnstalleerd. Daarom schuift het restantbudget hiervoor door naar 2020 (€ 54.000).
  • € 245.000 diverse projecten . Er zijn diverse projecten nagenoeg gereed. Deze kunnen echter nog niet worden afgesloten omdat er nog kleine werkzaamheden gedaan moeten worden, de oplevering nog moet plaatsvinden of er is discussie met aannemers over meerwerk of over de kwaliteit van het werk. Daarom schuift het restant van deze budgetten door naar 2020. Dit geldt bijvoorbeeld voor de projecten Vervanging damwand Overburg, Vervanging VRI Keizer Karelweg-Ouderkerkerlaan, Vervanging drukriolering Legmeerdijk en Reconstructie Keizer Karelplein. Van de eerste twee hierboven genoemde projecten is reeds bekend dat deze een positief resultaat gaan behalen. De exacte resultaten worden in de loop van 2020 duidelijk.
  • Zoals gebruikelijk zijn ook in 2019 diverse voorbereidingsbudgetten voor nieuwe projecten (deels) onbenut gebleven. De voorbereiding hiervan wordt opgepakt in 2020 of later. Het gaat hierbij om in totaal € 157.000.

Behaalde resultaten op projecten € 138.000

  • Op diverse beheerbudgetten van wegen en verkeer is ongeveer € 128.000 (ca 6%) minder uitgegeven dan begroot. Dit betreft kleine projecten op het gebied van wegen en verkeer. Het zijn onder andere budgetten voor dagelijks onderhoud bestrating en asfalt, markeringen, verkeersborden, bewegwijzering, voor het schoonhouden van de openbare ruimte, het uitvoeren van onderzoeken en inspecties, en het realiseren van kleine verkeersmaatregelen.
  • Er zijn meer werkzaamheden verricht door nutsbedrijven dan verwacht. Daardoor is er
    € 230.000 meer aan
    inkomsten van nutsbedrijven binnengekomen voor het herstel van kabelsleuven. Het herstel en dagelijks onderhoud van open verhardingen heeft daarentegen wat meer gekost dan begroot (€ 158.000).

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie

Op het taakveld groen, water, spelen was 0,84 miljoen begroot en is 0,45 miljoen uitgegeven. Per saldo is € 389.000 minder uitgegeven dan begroot.

Fasering projecten € 262.000

  • Het renoveren van twee speeltuinen (Malandolaan en Karel Doormanweg) schuift over de jaargrens heen naar het eerste kwartaal van 2020 (€ 112.000). Alle voorbereidende onderzoeken zijn gedaan en de participatie is ook afgerond. Deze projecten zullen in 2020 beide duurder uitvallen dan begroot, omdat een groter deel van de verharding wordt meegenomen in het werk en extra groenvoorzieningen worden gerealiseerd.
  • Diverse beschoeiingen kunnen pas begin 2020 worden vervangen als gevolg van het aanbestedingsproces. Uiteindelijk is daardoor de uitvoering net over de jaargrens heen geschoven naar januari 2020. Een bedrag van € 150.000 schuift daarom door naar 2020.

Resultaat projecten € 127.000

  • Op de beheerbudgetten voor gazons, oevers, bomen en plantvakken vloeit in totaal ongeveer € 126.000 terug naar de reserve voor de komende jaren. In 2020 worden enkele grootschalige inspecties afgerond (waaronder bomen en beschoeiingen) waaruit een actueel beeld ontstaat van de noodzakelijke werkzaamheden. Maatregelen die in 2019 zijn voorbereid worden vooralsnog uit de vaste beheerbudgetten van 2020 betaald. Bij de actualisatie van het meerjarenprojectenplan wordt bezien in hoeverre aanvullend budget voor 2020 nodig is om het areaal in goede staat te houden.

7.2 Riolering

Op het taakveld riolering was 0,9 miljoen begroot en is 0,8 miljoen uitgegeven.

Toelichting
Het verschil wordt vrijwel geheel verklaard door de lichte uitloop van twee reconstructieprojecten ( Chirurgijn e.o. en Straat van Sicilië e.o. ). In 2019 is hierdoor op het taakveld riolering per saldo € 115.000 minder uitgegeven dan begroot. Voor een toelichting zie taakveld 2.1 Verkeer en vervoer.

Financiering

Het Meerjarenprojectenplan kent verschillende financieringsbronnen. De begroting bevat structurele exploitatiebudgetten voor de onderdelen wegen, verkeer, verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, groen, water en spelen. Voor rioolwerken worden deels kredieten gevoteerd en komen de kosten van kleinere projecten direct ten laste van de exploitatie. Subsidies/bijdragen van derden komen op de uitgaven in mindering en kunnen zo de netto-gemeentelijke kosten beperken. Financieel sluitstuk is een egalisatiereserve per onderdeel om schommelingen en faseringen in de loop van de jaren te egaliseren.

bedrag x € 1.000

Taakveld

Onderdeel

Via exploitatie

Via investeringen

Totaal

Begroot

Realisatie

Begroot

Realisatie

Begroot

Realisatie

2.1

Wegen

3.103

2.674

2.260

1.014

5.363

3.688

Verkeer

520

467

773

852

1.293

1.319

VRI (verkeer)

124

37

278

185

402

222

Openbare verlichting

537

483

0

0

537

483

2.1 Totaal

4.284

3.661

3.311

2.051

7.595

5.712

5.7

Groen

408

247

0

0

408

247

Water

0

0

150

0

150

0

Spelen

285

207

0

0

285

207

5.7 Totaal

693

454

150

0

843

454

7.2

Riolering

0

0

879

765

879

765

Totaal

4.976

4.115

4.340

2.816

9.316

6.931

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41