5.3 Toelichting op de balans

eigen vermogen

eigen vermogen

Onder de waarderingsgrondslagen staat het vigerende beleidskader reserves en voorzieningen beschreven waarnaar kortheidshalve wordt verwezen. In onder andere het algemeen beeld en de paragraaf weerstandsvermogen wordt nader ingegaan op het verloop van de algemene reserve. Het rekeningresultaat wordt verrekend met de algemene reserve.

Op de programmabladen wordt nader ingegaan op de mutaties voor dit verslagjaar van de reserves. De eerste kolom van de overzichten verwijst naar het programmanummer, waarbij "7" verwijst naar overhead en "8" naar algemene dekkingsmiddelen.

reserve

doel reserve

dekking kapitaallasten

Investeringsfondsen zijn één-op-één gekoppeld aan investeringen die ingevolge Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)-voorschriften zijn geactiveerd, maar die reeds in één keer vanuit reserves zijn gedekt. Het betreft de administratieve afwikkeling ter dekking van de kapitaallasten van deze investeringen. Tegenover de investeringsfondsen staat een gelijke boekwaarde.

vervanging bedrijfsmiddelen

Via de ideaalcomplexen lopen dotaties en onttrekkingen in verband met investeringen in bedrijfsmiddelen.

bedrijfsvoeringsfondsen

In de nota begrotingsbeheer en budgetbeheer staat het volgende opgenomen:
Onder en overschrijdingen op bedrijfsvoeringbudgetten blijven binnen de afdeling (middels een bedrijfsvoeringfonds), wanneer deze geen consequenties hebben op de realisatie van doelstellingen en activiteiten uit het afdelingsplan;
In het geval de problematiek naar het oordeel van het betreffende afdelingshoofd uitstijgt boven de mogelijkheden van de afdeling volgt (zo veel mogelijk vooraf) een oplossingsvoorstel ten behoeve van de directie;
Het bedrijfsvoeringfonds van de afdeling mag, zowel in positieve als in negatieve zin, niet het percentage van 5% van het totaal van het eigen bedrijfsvoeringbudget overschrijden. Afwijkingen hierop dienen onderwerp te zijn van besluitvorming door de directie;
Toevoegingen en onttrekkingen aan het bedrijfsvoeringfonds worden middels het reguliere traject van afdelingsplannen en de verantwoording daarop voorgelegd aan de directie.

P3: egalisatiereserve grondbank

In de 2e tijdvakrapportage 2015 is de egalisatiereserve voor resultaten van de grondbank ingesteld. Het maximum van deze reserve bedraagt € 500.000.

P4: buitenruimte groen, water en spelrecreatie

Met ingang van 2018 is de vervanging van groen, water en spelrecreatie aan het uitvoeringsprogramma toegevoegd. In de Perspectiefnota 2019 is de egalisatiereserve Buitenruimte groen, water en spelrecreatie ingesteld. Het gaat om investeringen die niet zozeer een economische waarde hebben maar een maatschappelijke waarde. Via structurele budgetten in de exploitatie wordt de vervanging geregeld. Vanaf 2017 worden werken met materiële omvang geactiveerd. Bij vertraging in werkzaamheden worden restantbudgetten verrekend met de reserve.

P4: groot onderhoud wegen

Bij wegen gaat het om investeringen die niet zozeer een economische waarde hebben maar een maatschappelijke waarde. Via structurele budgetten in de exploitatie wordt de vervanging geregeld. Vanaf 2017 worden werken met materiële omvang geactiveerd. Bij vertraging in werkzaamheden worden restantbudgetten verrekend met de reserve.

P4: openbare verlichting (m.n. lichtmasten)

Bij openbare verlichting gaat het om investeringen die niet zozeer een economische waarde hebben maar een maatschappelijke waarde. Via structurele budgetten in de exploitatie wordt de vervanging geregeld. Vanaf 2017 worden werken met materiële omvang geactiveerd. Bij vertraging in werkzaamheden worden restantbudgetten verrekend met de reserve. Met ingang van 2018 is de vervanging van lichtmasten aan het uitvoeringsprogramma toegevoegd.

P4: verkeersmaatregelen

Bekostigen van nieuwe maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Vanaf 2017 worden werken met materiële omvang geactiveerd.

P4: verkeersregelinstallaties

Via structurele budgetten in de exploitatie wordt de instandhouding  van de verkeersregelinstallatie(vri) geregeld. Vanaf 2017 worden werken met materiële omvang geactiveerd.

P1: innovatiefonds Zorg en Welzijn Amstelveen

De raad heeft op 13 december 2017 ingestemd met de inrichting van het Innovatiefonds Zorg en Welzijn Amstelveen per 1 januari 2018. Het gaat om een proef voor twee jaar. Het fonds draagt bij aan het doorontwikkelen van gebruikersgerichte zorg en het vinden van passende oplossingen, samen met de mensen die zorg nodig hebben.

P2: KNLTB garantie

De raad heeft op 15 juni 2016 ingestemd met het raadsvoorstel “Nationaal Tennis Centrum (NTC) en bondskantoor Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB)” waarmee een garantstelling van € 400.000 per jaar met een maximale looptijd van tien jaar is verstrekt. Het risico voor de gemeente wordt geschat op 25% en op basis hiervan is een bestemmingsreserve getroffen van € 1 miljoen

P2: kunstgrasrugbyveld

In de kadernota 2017 heeft de raad € 522.000 beschikbaar gesteld voor het vervangen van het kunstgrasrugbyveld.

P2: monumentenzorg

Aan de eigenaar van een gemeentelijk monument kan een subsidie worden verleend ter tegemoetkoming in de kosten die noodzakelijk zijn om de specifieke beschermingswaardige onderdelen van het monument in stand te houden. In de reservenota van 2012 is het maximum vastgesteld op € 200.000

P2: nieuwbouw Piet Heinschool

De nieuwbouw Piet Heinschool is de laatste school die wordt bekostigd vanuit de reserve “Nieuwbouw onderwijshuisvesting”. In de Kadernota 2016 is besloten laatstgenoemde reserve af te sluiten en een aparte reserve voor de nieuwbouw Piet Heinschool in te stellen.

P2: nieuwbouw HWC

In de Kadernota 2017, kadernota 2018 en Perspectiefnota 2018 is gereserveerd voor nieuwbouw van het Herman Wesselink College (HWC) voor de realisatie van de nieuwbouw en het tijdelijk voorzien in ruimten voor bewegingsonderwijs.

P2: nieuwbouw Landtong

In het college uitvoeringsprogramma 2018-2022 zijn middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van een startnotitie voor herontwikkeling van het terrein Landtong  en onderzoek naar nieuwbouw van de school in het ontwikkelgebied.

P2: nieuwbouw Wending

Voor de nieuwbouw van Wending op de locatie van De Schakel is in de Kadernota 2017 ten laste van de algemene reserve een krediet beschikbaar gesteld van € 1.900.000.

P2: overige toekomstige huisvestingsvoorzieningen

Voor kleine kredieten is het administratief omslachtig om nieuwe specifieke reserves aan te maken. Deze worden gebundeld en administratief verwerkt in deze reserve.

P2: verbouwing vierde sporthal (Goudsmithal)

Diverse onderwijsinstellingen en sportverenigingen hebben aangegeven aanvullende behoefte aan goede binnensportruimte te hebben. In de Kadernota 2016 is voor de verbouwing van een vierde sporthal € 1,65 miljoen beschikbaar gesteld. Naar aanleiding van de gehouden aanbesteding en de gekozen invulling is in het raadsbesluit bij de kadernota 2018 besloten een aanvullend krediet te voteren van € 0,3 miljoen voor de aanbouw van de Goudsmithal.

P2: nieuwbouw school Keizer Karel College (KKC)

Uit de reserve overige toekomstige huisvestingsvoorzieningen is een voorbereidingskrediet van € 224.000 beschikbaar gesteld voor permanente uitbreiding en vervanging van dele van de school Keizer Karel College.

P4: energiebeleidsplan (incl. SLOK)

Met de vaststelling van het energiebeleidsplan 2013-2016 is door de raad een nieuw kader geformuleerd. Het is bestemd voor energiebesparende maatregelen. De middelen zijn in 2019 besteed en de reserve kan worden afgesloten.

P4: meubilair Zorgvlied

In de kadernota 2017 is € 230.000 gereserveerd voor plaatsing van nieuw en extra meubilair in ruimten en op de begraafplaats Zorgvlied. Het krediet is eind 2019 gereed en de reserve kan worden afgesloten.  

P5: grote projecten

Dit betreft beschikbaar gestelde middelen voor de projectenorganisatie inzake grotere onderwerpen zoals Amstelveenlijn, Stadshart en A9. De middelen voor toekomstige gemeentelijke investeringen A9 en Stadshart zijn in 2018 overgeheveld naar nieuw ingestelde afzonderlijke reserves.

P5: stadshart

Bij de programmarekening 2017 heeft de raad ingestemd met het instellen van de reserve 'Stadshart' voor het budgetneutraal uitvoeren van herinrichting van openbare ruimte via opbrengsten uit verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen. De middelen welke in 2017 zijn gestort in reserve 'Grote projecten' voor dit doel worden overgeheveld. Vanaf 2018 wordt de financiële afwikkeling van het raadsvoorstel "Vaststellen Ruimtelijke Uitwerking Visie Stadshart geëgaliseerd via deze reserve.

P5: toekomstige gemeentelijke investeringen A9

In het raadsvoorstel van 12 december 2018 inzake vaststelling bijdragen aan Rijkswaterstaat voor scopewijziging en toekomstige gemeentelijke investeringen project A9 heeft de raad ingestemd met de vorming van deze reserve. Het doel is de middelen te reserveren voor dekking van toekomstige kapitaallasten als gevolg van vooruitbetaalde gemeentelijke investeringen en de middelen welke zijn gereserveerd in de reserve grote projecten over te hevelen.

P5: startkoop Amstelveen en Startersleningen

Deze reserve wordt gevoed uit de aankopen van 'tranches' van de zogenoemde 'startkoopamstelveen' woningen. Dit zijn woningen die op erfpachtbasis met korting zijn verkocht.
Het verschil tussen de verkoopprijs en de marktwaarde van de woningen wordt aan Amstelveen betaald zodra de bewoner/koper meer gaat verdienen. Deze betaling geschiedt in 4 tranches.
Zodra de reserve enige omvang heeft, zal aan college en raad een voorstel worden gedaan voor de aanwending van deze reserve. Te denken valt aan het opnieuw ontwikkelen van woningen onder de 'startkoopamstelveen' regeling.

P5: amstelveense bijdrage M51

Via de Kadernota 2012 is ten laste van de algemene reserve € 6 miljoen gereserveerd voor de Amstelveense bijdrage aan de M51. In raadsbesluit “Uitvoeringsbesluit voor het ombouwen van de Amstelveenlijn” van november 2015 is besloten van dit bedrag € 5,72 miljoen op te nemen als bijdrage en hiervoor een voorziening te treffen na ondertekening van het contract in 2016. Het restant blijft vooralsnog in de reserve.

P5: bedrijventerrein Amstelveen Zuid

Deze reserve is via het  raadsvoorstel van 13 februari 2019 ingesteld  ter risicoafdekking van de zijner tijd in te stellen actieve grondexploitatie "Bedrijventerreinen Amstelveen Zuid" en gevormd door een storting van € 4,4 miljoen ten laste van de algemene reserve

P5: cultuurinvesteringen Cultuurstrip

In de kadernota 2017 is voor de aanpak van de cultuurstrip € 750.000 euro opgenomen ten behoeve van een gezamenlijke entree voor de Muziek- en Dansschool en de Volksuniversiteit, een nieuwe entree voor de Schouwburg, verplaatsing van de balie van de Muziek- en Dansschool, realisatie van een horecaruimte in de plint en het aanbrengen van flexibele glazen afscheiding tussen de schouwburg en de horecaruimte.

P5: wijkcentrum Noorddamcentrum

In lijn met het vastgestelde beleid “Bewoners AanZ” faciliteert de gemeente concrete initiatieven om wijkcentra te exploiteren. Net als in Randwijck en Elsrijk is dit ook in Bovenkerk aan de orde. In het kader van de uitwerking van het initiatief ”Parel aan de Poel” door de Stichting Bovenkerk, c.q. het wijkplatform is een aantrekkelijk wijkcentrum een belangrijk punt. Dit vraagt een renovatie van het bestaande wijkgebouw, dat functioneel verouderd is (bouwjaar 1983). Een renovatie biedt ook de mogelijkheid om de klimaatbeheersing en energie zuinigheid op peil te brengen.
In de kadernota 2018 is naast de beschikbare middelen uit het reguliere onderhoudsprogramma, een extra gemeentelijk bijdrage beschikbaar gesteld van € 0,7 miljoen.

P5: wijkcentrum Alleman

In de Perspectiefnota 2020 is een voorbereidingskrediet verstrekt (€ 0,2 miljoen) om een bouwplan uit te werken voor de nieuwbouw voor wijkcentrum Alleman.

P5: schuilkelder Wolfert van Borsselenweg

Voor de renovatie van de Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg is € 150.000 beschikbaar gesteld.

P6: FLO kosten Brandweer

De rentedotatie aan de voorziening “Incidentele kostenontwikkelingen brandweer” is vanaf 2014 omgezet in een structureel budget van € 160.000 ter afdekking van de in rekening gestelde kosten door de Brandweer Amsterdam-Amstelland voor de overgangsregeling Functioneel Leeftijdsontslag;

De voorziening “Incidentele kostenontwikkelingen brandweer” is tevens in 2014 omgezet naar een egalisatiereserve waarmee het jaarlijkse verschil tussen de werkelijke kosten en het structurele bedrag in de exploitatie wordt afgewikkeld.

P7: hardware IT

Reserve ter dekking van kapitaallasten van de investering in een groot aantal maatregelen om de continuïteit van de ICT voorziening te garanderen en een stabiele basis ICT infrastructuur te realiseren. De raad heeft het krediet van € 2,8 miljoen verleend in de vergadering van 16 mei 2018.  

P7: raadhuis aanpassing huisvesting

Reserve ter dekking van kapitaallasten van de investering in de verbouwing van het raadhuis. De inrichting wordt in fases vernieuwd en flexibel gemaakt. Rekeninghoudend met de digitale transformatie wordt een activiteit-gebonden inrichting gerealiseerd op basis van werken, denken, lezen en ontmoeten. Er wordt een open structuur gemaakt met veel spreek-/concentratie en ontmoetingsruimten. Tevens worden de facilitaire voorzieningen aangepast aan de moderne vorm van werken en worden koffiecorners en catering/café tot ontmoetingsruimten omgevormd.
 De raad heeft het krediet van € 7,6 miljoen verleend via het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022.

P8: sparen vooraf

De algemene reserve is allereerst samen met de reserve “sparen vooraf” belangrijk als risicobuffer om tegenvallers op te vangen. Het door de raad vastgestelde minimumniveau voor de bufferfunctie is in de Kadernota 2018 bepaald op € 15 miljoen. Dit benodigde minimumbedrag wordt regelmatig getoetst op basis van een actuele risico- analyse in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmabegroting en – rekening.

Uitgangspunt van beleid is verder, dat er niet voor verschillende begrotingsonderdelen afzonderlijke buffers (bestemmingsreserves) worden gevormd. Dat vormt ook het uitgangspunt voor de risico-analyse ter onderbouwing van de gewenste minimum-omvang van de gemeentebreed benodigde buffer. Nauw hieraan verbonden is, dat de algemene reserve tevens voldoende handelingsmarge biedt voor frictie- en transitiekosten en eenmalige beleidsintensiveringen  c.q. bestuurlijke prioriteiten in brede zin.

Uiteindelijk is het bij uitstek een politiek-bestuurlijke integrale afweging om in onderlinge balans en samenhang de kaders te stellen voor de noodzakelijke en gewenste voeding en aanwending van zowel de algemene reserve als de reserve sparen vooraf.

bedrag x € 1.000

Boekwaarde 1januari

Toevoeging

Onttrekking

Vermindering ter dekking van afschrijvingen

Boekwaarde 31december

P9: Algemene reserve

58.085

0

20.623

0

37.462

P9: Resultaat

-20.623

-3.939

0

0

-24.562

a1. algemene reserve

37.462

-3.939

20.623

0

12.900

A. TOTAAL ALGEMENE RESERVE

37.462

-3.939

20.623

0

12.900

Dekking kapitaallasten

105.032

20.661

0

4.278

121.416

b1. Dekking kapitaallasten

105.032

20.661

0

4.278

121.416

Vervanging bedrijfsmiddelen

4.905

1.187

1.710

0

4.382

b2.1 Bedrijfsmiddelen

4.905

1.187

1.710

0

4.382

Bedrijfsvoeringsfondsen

910

6.896

4.487

0

3.319

b2.2 Bedrijfsvoeringsfondsen

910

6.896

4.487

0

3.319

P3: Egalisatiereserve Grondbank (max. 500K)

0

34

0

0

34

P4: Buitenruimte groen, water en spelrecreatie

126

973

454

0

644

P4: Groot onderhoud wegen

5.592

4.372

3.814

0

6.150

P4: Openbare verlichting (m.n. lichtmasten)

828

448

483

0

792

P4: Verkeersmaatregelen

2.815

1.696

1.319

0

3.193

P4: Verkeersregelinstallaties

2.037

421

622

0

1.836

b2.3 Overige egalisatiereserves

11.397

7.944

6.691

0

12.650

P1: Innovatiefonds Zorg en Welzijn Amstelveen

257

0

88

0

169

P2: KNLTB garantie

1.000

0

0

0

1.000

P2: Kunstgrasrugbyveld

522

0

46

0

476

P2: Monumentenzorg

127

32

0

0

160

P2: Nieuwbouw HWC

23.528

1.000

8.456

0

16.072

P2: Nieuwbouw Landtong

0

200

0

0

200

P2: Nieuwbouw Piet Heinschool

5.907

0

4.142

0

1.765

P2: Nieuwbouw Wending

100

0

100

0

0

P2: Overige toekomstige huisvesting

3.877

3.050

915

0

6.012

P2: Sportlaan 29, aanbouw Goudsmithal

130

0

30

0

99

P2: Verv nieuwbouw schoolgebouw Keizer Karel college

0

224

224

0

0

P4: Energiebeleidsplan (incl.SLOK)

77

0

77

0

0

P4: Meubilair Zorgvlied

27

0

24

0

2

P5: Amstelveense bijdrage M51

246

0

96

0

150

P5: Bedrijventerrein Amstelveen Zuid

0

4.408

0

0

4.408

P5: Cultuurinvesteringen cultuurstrip

502

55

409

0

148

P5: Grote projecten

2.409

530

1.714

0

1.226

P5: Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg

150

0

0

0

150

P5: Stadshart

210

0

72

0

138

P5: Startkoop Amstelveen en Startersleningen

1.023

86

0

0

1.108

P5: Toekomstige gemeentelijke investeringen A9

5.400

1.451

0

0

6.850

P5: Wijkcentra, Noorddamcentrum

696

500

0

0

1.196

P5: Wijkcentrum Alleman

0

200

0

0

200

P6: FLO kosten Brandweer

2.791

0

159

0

2.632

P7: Hardware IT

1.176

0

825

0

350

P7: Raadhuis aanpassing huisvesting

0

2.800

1.955

0

845

P8: Sparen vooraf

5.628

4.000

0

0

9.628

b3. Overige bestemmingsreserves

55.783

18.535

19.332

0

54.986

B. TOTAAL BESTEMMINGSRESERVES

178.028

55.224

32.220

4.278

196.753

Eigen vermogen (A+B)

215.489

51.284

52.843

4.278

209.652

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41