5.3 Toelichting op de balans

voorzieningen

voorzieningen

Op de programmabladen wordt nader ingegaan op de mutaties voor dit verslagjaar van de voorzieningen. De eerste kolom van de overzichten verwijst naar het programmanummer, waarbij "8" verwijst naar algemene dekkingsmiddelen.

voorziening

doel voorziening

P2: onderhoud onderwijs-gebouwen

Zie onderhoud Vastgoed.

P5: (huur)woonwagens en -lokaties

Zie onderhoud Vastgoed.

P5: onderhoud Vastgoed

Via het besluit uniformering begrotingssystematiek vastgoed wordt niet gewerkt met kapitaallasten, maar met inpassing van meerjaarlijkse onderhoudsbudgetten (MOP) in de budgetten. De bestaande boekwaarde en kapitaallasten geven namelijk geen juist beeld geven voor de vervangingsvraag.
Budgetten voor meerjarig onderhoud worden in de voorziening gestort terwijl de uitgaven aan meerjarig onderhoud direct ten laste van de voorziening worden gebracht. Verschillen tussen budget en werkelijke uitgaven over de jaren worden op deze wijze geëgaliseerd.

P6: sociaal statuut brandweer

Met ingang van 1 januari 2012 maakt de Brandweer Amstelveen onderdeel uit van de regionale Brandweer Amsterdam-Amstelland (conform raadsbesluit nummer 89 van 1 november 2007). Een aandachtspunt voor de regionalisering is de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden. Er is voor gekozen de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Amsterdam te hanteren (Rechtspositie Gemeente Amsterdam). Voor de overgang naar de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Amsterdam is tot 1 januari 2018 een overgangsregeling bepaald in overeenstemming met de bonden.

P8: alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld

Op grond van indicatieve berekeningen wordt periodiek het redelijkerwijs in te schatten uitgavenniveau voor wachtgelden en pensioenen van (met name) voormalig wethouders vastgesteld.

P4: afkoop onderhoud graven

Bekostiging van het onderhoud van graven met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen.

P4: uitgifte graven

Bekostiging van het grafrecht met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen voor gebruik van het graf.

P4: bedrijfsafval

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken

P4: begraafplaats Zorgvlied

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Als algemeen beleidsuitgangspunt geldt voor de egalisatievoorziening dat deze maximaal 10% van de te egaliseren jaaromzet bedraagt (nota reserves en voorzieningen 2012). Als op rekeningbasis dit maximum wordt overschreden zal bij de eerstvolgende Perspectiefnota concrete voorstellen gedaan worden hoe hier mee om te gaan, waarbij de herkomst van de middelen nadrukkelijk in ogenschouw wordt genomen.

In de Kadernota 2017 is de maximale stand van de egalisatievoorziening "Zorgvlied" tot en met 2020 vastgesteld op 25% van de exploitatie.

P4: huishoudelijk afval

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Algemeen uitgangspunt: zie P4: begraafplaats Zorgvlied.

P4: riolering

Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken.
Algemeen uitgangspunt: zie P4: begraafplaats Zorgvlied.

P5: facilitaire projecten

Door gewijzigde wetgeving vallen facilitaire projecten niet meer onder de balanspost “Voorraden”. Het in de voorziening “Verliesgevende projecten” opgenomen bedrag dat betrekking heeft op facilitaire projecten is ingaande 2016 in deze voorziening opgenomen.

P1, 4, 5 en 8: debiteuren

De voorziening debiteuren bevat een bedrag voor mogelijk oninbare vorderingen. De voorziening wordt bij opmaak van de rekening geactualiseerd.

bedrag x € 1.000

Boekwaarde 1januari

Toevoeging

Vrijval

Aanwending

Boekwaarde 31december

P2: Onderhoud onderwijsgebouwen

1.271

299

815

361

394

P5: (Huur) woonwagens en -lokaties

434

108

45

85

412

P5: Facilitaire projecten

926

237

494

0

669

P5: Onderhoud Vastgoed

4.145

3.251

246

1.584

5.566

P6: Sociaal statuut brandweer

8

0

8

0

0

P8: Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld

3.061

1.122

0

283

3.900

a. Algemene voorzieningen

9.844

5.017

1.608

2.313

10.940

P4: Afkoop onderhoud graven

2.679

546

0

306

2.918

P4: Uitgifte graven

4.147

671

0

571

4.247

b1. Geoormerkte gelden - algemeen

6.826

1.217

0

877

7.165

P4: Bedrijfsafval

11

0

11

0

0

P4: Begraafplaats Zorgvlied

122

0

122

0

0

P4: Huishoudelijk afval

335

300

635

0

0

P4: Riolering

2.345

0

-1.099

0

3.443

b2. kostendekkende exploitaties

2.813

300

-330

0

3.443

A. TOTAAL VOORZIENING PASSIVA

19.483

6.534

1.278

3.190

21.549

P1: Dubieuze debiteuren sociale dienst

1.445

10

0

0

1.456

P4: Dubieuze debiteuren Zorgvlied

58

14

0

3

69

P5: Dubieuze debiteuren bouwleges

247

27

8

0

266

P8: Dubieuze debiteuren

954

280

176

240

818

c2. Debiteuren

2.705

331

185

243

2.608

B. TOTAAL VOORZIENING ACTIVA

2.705

331

185

243

2.608

Voorzieningen (A+B)

22.187

6.865

1.462

3.432

24.157

beoordeling egalisatievoorziening kostendekkende exploitatie
In de nota reserve en voorzieningen 2012 staat opgenomen dat de egalisatievoorzieningen "Zorgvlied", "huishoudelijk afval" en "riolering" maximaal 10% van de omzet mogen bedragen. Voor het bepalen van de omzet is gekozen voor het in de paragraaf lokale heffingen vermelde bedrag in de kolom "opbrengst heffing in de rekening".

riolering
Bij de Perspectiefnota 2020 is besloten om tijdelijk een hogere stand van de voorziening toe te staan, in afwachting van nadere voorstellen, uiterlijk bij de Perspectiefnota 2021.

bedrag x € 1.000

maximaal percentage

omzet / opbrengst

omzet x %

Boekwaarde 31dec19

toegestaan -/- boekwaarde

begraafplaats Zorgvlied

25%

4.127

1.032

0

1.032

huishoudelijk afval

10%

8.889

889

0

889

riolering

10%

9.005

901

3.443

-2.543

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41