3 Paragrafen

3.6 Grondbeleid

Aanduiding van de wijze waarop het grondbeleid wordt gevoerd

De gemeente Amstelveen beschikt (nog) over een beperkte voorraad ontwikkelgronden. Gezien de (financiële) risico’s die verbonden zijn aan grote voorinvesteringen bij actief grondbeleid is de gemeente terughoudend met het aankopen van gronden. De gemeente Amstelveen is hierdoor aangewezen op het voeren van facilitair grondbeleid en geeft actief ruimte aan particulieren om hun gronden zelf te ontwikkelen.

Bij actief grondbeleid volgt de resultaatneming bij lopende grondexploitaties bij het afsluiten van de grondexploitatie. Indien een project zeker met een positief resultaat zal afsluiten is het verplicht eerder tot winstneming over te gaan. Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) stelt deze randvoorwaarden voor vervroegde winstneming. Deze zijn opgenomen in de Notitie grondexploitaties 2019 van de commissie BBV (juli 2019). In deze notitie wordt de zogenoemde POC methode voorgeschreven voor winstnemingen. Door toepassing van deze methode worden winsten eerder genomen, naar rato van de voortgang van het project.

Facilitair grondbeleid gaat uit van een kosten neutrale ontwikkeling. Eventueel ontstane tekorten of overschotten worden in het jaar waarin ze zich voordoen verantwoord.

De woningmarkt in de regio van Amstelveen staat nog immer onder hoge druk. In 2019 zijn positieve resultaten gerealiseerd bij de verkoop van vrije bouwkavels. Door de enorme druk op de woningmarkt Amsterdam is het prijsniveau van bouwrijpe grond inmiddels ruim boven het niveau van voor de recessie. Er zijn wel verschillen in prijs per locatie. Zo blijven er verschillen tussen  Amstelveen Noord en Amstelveen Zuid.

Verbetering op de markt voor bouwkavels ten behoeve van de realisering van werklocaties (bedrijventerreinen en kantoren) is in beweging, maar die beweging beperkt zich tot Amstelveen Noord waar met name eigenaren in Kronenburg zoeken naar een mix van functies. Sec het ontwikkelen van kantoren is niet aan de orde. Het structurele overaanbod van kantoren en bedrijventerreinen wordt bestreden door mee te werken aan transformatie van bestaande locaties naar nieuwe bestemmingen.
In 2019 is gestart met het opstellen van een ontwikkelvisie voor de transformatie van bedrijventerrein Legmeer. Deze visie wordt begin 2020 voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarnaast heeft de Provincie eind 2018 aangegeven medewerking te verlenen aan het ontwikkelen van het bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ). De Startnotitie voor BTAZ is in 2019 opgesteld en wordt in 2020 aan de raad voorgelegd ter besluitvorming. In 2019 is de bouw voor herontwikkeling van het leegstaande kantoorpand aan de Biesbosch 225 gestart, is de omgevingsvergunning voor  Startbaan 8 verleend, is de Startnotitie Startbaan 16 vastgesteld en zijn een aantal kleinere initiatieven voor herontwikkeling van oude (kantoor)panden ingediend (Acacialaan, Charlotte van Montpensierlaan en Laan Rozenburg). Daarmee is een goede aanzet gedaan om het aandeel van leegstaande kantoorpanden verder terug te dringen. Daarnaast is 2019 de Visie Kronenburg vastgesteld en is er in december 2019 een intentieverklaring ondertekend met diverse eigenaren voor de transformatie van een aantal locaties binnen Kronenburg.

Tenslotte is het mogelijk dat reeds tijdens de voorbereiding de particuliere ontwikkelaar afziet van de verdere ontwikkeling van zijn initiatief. Er resteert in een dergelijk geval geen wettelijke grondslag voor het gemeentelijk kostenverhaal. Om dit risico te beperken wordt, na de vaststelling van de “Quick scan”, een afspraak gemaakt over de financiering van ambtelijke plankosten in de voorbereidende fase via een voorovereenkomst. Dit vindt plaats in drie stappen. Middels de zogenaamde brief opstartkosten worden kosten voor het opstellen van de projectnotitie (het opstarten van het project) en het opstellen van de voorovereenkomst in rekening gebracht. Vervolgens wordt in de voorovereenkomst geregeld dat de kosten tot en met het vaststellen van de Startnotitie worden verhaald plus de kosten voor opstellen van de anterieure overeenkomst. In de anterieure overeenkomst worden alle kosten voor het realiseren van het project verhaald die de gemeente moet maken.  

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41