2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

0.1 Bestuur
Burgemeester en wethouders (nadeel € 0,9 miljoen)
De contante ("overdrachts") waarde van de pensioenen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de marktrente. De overdrachtswaarde is begin 2020 berekend door een extern specialist voor pensioenberekening bestuurders.

De gehanteerde 25-jaarsrente van De Nederlandsche Bank voor de berekening is van 1,577% gedaald naar 0,290%. Om in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen moet door deze lagere rente van bijna 1,3%-punt nu meer geld beschikbaar zijn in de voorziening. Ter indicatie: 1%-punt mutatie betekent dat de voorziening voor 30% aangepast moet worden.

De aanvulling van de bestaande voorziening past in dit beeld en bedraagt € 1,0 miljoen. In de tweede tijdvakrapportage kon de omvang nog niet bepaald worden en werd verwezen naar de jaarrekening.

Daarnaast is door het college van burgemeester en wethouders € 60.000 minder besteed aan vervoerskosten, representatie en overige kosten.

Regionale Samenwerking (voordeel € 77.000)
In de vergadering van 13 februari 2019 heeft de raad nieuw beleid vastgesteld voor de internationale samenwerking. We streven naar samenwerking die wederkerig is en een bijdrage levert aan lokale doelstellingen (zowel in onze eigen stad als bij de internationale partner). De samenwerking focust op de partnersteden Tempelhof-Schöneberg en Villa El Salvador. 2019 stond in het teken van onderzoek naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Aan dit onderzoek waren slechts geringe kosten verbonden, waardoor € 77.000 resteert. De verwachting is dat met de uitvoering van nieuwe projecten in 2020 het budget voor regionale samenwerking volgend jaar wel wordt besteed.

0.2. Burgerzaken
In 2019 zijn documenten aangeschaft die voor een deel pas in 2020 worden uitgegeven (nadeel € 87.000).

1.1 Crisisbeheersing en brandweer  
Functioneel Leeftijdsontslag (voordeel € 302.000)
De werkelijke kosten van het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) voor brandweermedewerkers zijn € 302.000 lager dan begroot. Er wordt, voor zover van toepassing, nog weinig gebruik gemaakt van de levensloopregeling noch van het beleid rondom een 2e loopbaan.

De onttrekking uit de reserve FLO is derhalve € 302.000 lager dan begroot. De hogere stand van de reserve wordt ingezet voor eventuele meerkosten in de toekomst.

1.2 Openbare Orde en Veiligheid
Er is een onderschrijding van € 264.000 op diverse budgetten. Meest opmerkelijke is dat de subsidiebudgetten voor kleine veiligheidsprojecten voor inwoners (bijvoorbeeld beveiliging achterpaden) en veilig ondernemen in geringe mate worden aangesproken. Deze zullen nog explicieter onder de aandacht worden gebracht.

Het voorlichtingsbudget kent de laatste jaren een onderschrijding vanwege de verdergaande digitalisering en gebruik internet. De woninginbraken kende een forse daling in 2019. Van de subsidiemogelijkheid is goed gebruik gemaakt maar minder dan in voorgaande jaren. De bibobondersteuning vanuit Amsterdam is later in het jaar van start gegaan en is minder intensief qua uren dan verwacht. Ten aanzien van radicalisering kan wederom worden gemeld dat er alsnog een (regionale) subsidie via het Actiecentrum Veiligheid en Zorg voor de radicaliseringsregisseur is vrijgekomen dit jaar. Op regionaal niveau wordt steeds intensiever samengewerkt, onder meer op gebied van ondermijning in het RIEC, op het snijvlak van veiligheid en zorg (jeugd en veiligheid, top 1000, treiteraanpak, radicalisering,) en in het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (voorheen Veiligheidshuis). Deelname aan deze samenwerkingsverbanden was tot en met 2019 zonder kosten voor de Amstellandgemeenten en geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam. In 2019 is overleg gestart om afspraken te maken over een meer evenredige kostenverdeling.   

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 11:51:11 met de export van 04/24/2020 07:15:41